AKTUALNOŚCI

Chciał zainwestować… stracił ponad 24 tysiące złotych

Data publikacji 30.04.2025

We wtorek, 29 kwietnia 2025 roku, w Komendzie Powiatowej Policji w Olkuszu przyjęto zawiadomienie o przestępstwie na szkodę 77-letniego mieszkańca powiatu olkuskiego, który chciał zainwestować w znany koncern naftowy. Kusząca reklama o szybkich zyskach okazała się oszustwem. 77-latek padł ofiarą przestępstwa i stracił ponad 24 tysiące złotych.

Do oszustwa, po raz pierwszy, doszło pod koniec stycznia tego roku. Przeglądając strony internetowe 77-latek natrafił na reklamę o inwestycjach. Mając nadzieję na pomnożenie swoich oszczędności i szybki zysk, mężczyzna zainteresował się ofertą. Kliknął na podany adres mailowy i wysłał wiadomość wraz z numerem telefonu. Dało to początek do kolejnych działań oszustów. Najpierw  na telefon seniora zadzwoniła kobieta, która przedstawiła z imienia i nazwiska. Następnie mężczyzna, który zachęcał do skorzystania z atrakcyjnej oferty. Szczegółowo informował o dalszym etapie postępowania i pewnych zyskach. Zgodnie z instrukcją i poleceniami, 77-latek założył nowe konto, które miało służyć do inwestycji i przekazywania środków pieniężnych. Szybko jednak pojawił się problem z wypłatą środków. Podczas kolejnych konsultacji telefonicznych, przestępca instruował rozmówcę, jak dalej postępować. Senior podawał swoje dane osobowe i hasła do logowania do bankowości elektronicznej. Dokonał również wpłaty pieniędzy na poczcie, wypełniając przekaz bankowy. Oszust długo manipulował 77-latkiem aż w końcu osiągnął swój cel - mężczyzna stracił ponad 24 tysięce złotych.

Po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ostrożność w dysponowaniu swoimi oszczędnościami. Jak nie dać się oszuka? Oto kilka porad:

  • Zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania, na telefony osób, które zachęcają do inwestowania i informują o szybkich zyskach.
  • Nie daj się skusić atrakcyjną ofertą szybkiego zysku i nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pod wpływem emocji.
  • Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.
  • Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.
  • Nie instaluj na prośbę konsultanta, pracownika banku lub innych instytucji finansowych dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej.
  • Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi - nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
  • Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji

 

 

Powrót na górę strony