PIĄTKOWY PRZEPIS DROGOWY ODC. 47 – „PRZEPISY ZWIĄZANE Z OPONAMI – CZĘŚĆ 2”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, opracowali drugą część krótkiego przypomnienia wybranych przepisów dotyczących wymogów stawianych samochodowym oponom.
Opony pojazdów samochodowych oraz przyczep muszą posiadać homologację drogową o czym świadczą odpowiednie znaki umieszczone na bocznej części opony.
[Po prawej stronie akapitu zdjęcie przedstawiające fragment oznaczeń naniesionych na bok opony informujących o homologacji opony. Zdjęcie obrazuje przykład homologacji „E20” polskiego producenta.]
Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu – na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
W pojeździe, na kołach jednej osi, muszą być zamontowane opony o takiej samej konstrukcji i takiej samej rzeźbie bieżnika.
Obecnie zdecydowana większość opon posiada wskaźniki określające graniczne zużycie bieżnika. Po zrównaniu się powierzchni rzeźby bieżnika z tym wskaźnikiem opona jest zużyta i nie wolno jej dalej używać.
[Po prawej stronie akapitu zdjęcie przedstawiające fragment opon, od strony bieżnika. Na zdjęciu uwidoczniono jeden ze wskaźników umieszczonych w rowkach bieżnika.]
W przypadku opon niewyposażonych fabrycznie we wskaźniki najmniejsza dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100km/h wartość ta wynosi 3 mm.
Niezależnie od głębokości bieżnika, jeżeli opona posiada widoczne pęknięcia odsłaniające lub naruszające jej osnowę to nie wolno jej dalej używać. Zabronione jest też stosowanie opon z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
Warto też zwrócić uwagę na datę produkcji opony, gdyż wraz z jej wiekiem pogarszają się jej właściwości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku ogumienia zimowego. Oznaczenie to znajdziemy na bocznej części opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji a następne – rok produkcji.
[Po lewej stronie zdjęcie przedstawiające oznaczenie daty produkcji opony. Na zdjęciu widoczne są 4 cyfry: „4818” w eliptycznej obramówce.]
Przykładowo oznaczenie „4818” oznacza, że opona została wyprodukowana w 48 tygodniu 2018 roku.