AKTUALNOŚCI

Olkuska policja ostrzega przed oszustami sprzedającymi w Internecie

W związku z powtarzającymi się przypadkami oszustw internetowych olkuscy policjanci apelują, aby podczas wirtualnych zakupów zachować zdrowy rozsądek i nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. okazją cenową. Korzystanie z możliwości globalnej sieci powinno być z zachowaniem zdrowego rozsądku i środków ostrożności.

Od początku roku do jednostki policji zgłosiło się kilkanaście osób, które zostały oszukane podczas transakcji w Internecie. W lutym odnotowano kilka takich przypadków. Mieszkaniec Wolbromia został oszukany podczas zakupu telefonu komórkowego.  Mężczyzna o sprzedaży telefonu dowiedział się z ogłoszenia umieszczonego na jednym z portali społecznościowych. Szybko nawiązał kontakt ze sprzedawcą, który przekazał mu swoje dane. Pieniądze wysłał przelewam a towar, który zamówił,  nie został mu doręczony. Zaraz po dokonaniu transakcji, sprzedawca urwał z nim kontakt. Inna osoba, została oszukana przy zakupie klocków dla dzieci. Sklep z zabawkami, który kobieta znalazła na stronie internetowej, oferował dostawę swoich produktów w ciągu 24 godzin.  Jeszcze tego samego dnia, kiedy kobieta znalazła ofertę na stronie internetowej, zamówiła towar i wpłaciła pieniądze na podane konto bankowe.  Na stronie firmy, nie było żadnego adresu sklepu ani telefonu do kontaktu. Kobieta porozumiewała się ze sklepem pisząc maile. Początkowo otrzymywała informację, że sklep na dostarczenie przesyłki ma 45 dni. Później, że  przesyłka jest w drodze. Pomimo częstej korespondencji kobieta towaru nie otrzymała. Szukając  danych o tym sklepie, kobieta znalazła na jednej ze stron internetowych, informację o osobach oszukanych przez sklepy internetowe, a tam opinie innych klientów i nazwę firmy, w której zamówiła towar. Wpisy innych internautów wskazywały, że sklep internetowy oszukiwał klientów, a zamówione przez nich towary nie trafiały do odbiorców.
 
Praktycznie za każdym razem, kiedy oszuści otrzymywali na swoje konta pieniądze, natychmiast przestawali kontaktować się ze swoimi klientami. Nie odbierali od nich telefonów i nie odpisywali na maile. 

Nie ulega wątpliwości, że wirtualne zakupy dają  możliwość korzystania z konkurencyjnej oferty cenowej, które oferują liczne sklepy i portale aukcyjne. Musimy jednak pamiętać, że w Internecie nie brakuje nieuczciwych sprzedawców. Osoby te w szybki i łatwy sposób chcą się wzbogacić. Jak temu zaradzić? Poniżej kilka porad.  

Przed dokonaniem zakupu w pierwszej kolejności należy:

  • Zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego lub portalu aukcyjnego. Podczas dokonywanej transakcji, trzeba zwracać uwagę na kwotę oferowanego produktu. Jeśli cena jest „wyjątkowo” korzystna, w porównaniu do cen, jakie podają konkurenci lub inni sprzedawcy, to powinno wzbudzić naszą czujność. Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że to oszustwo, a oferowany przez sprzedawcę produkt będzie bezużyteczny, albo w ogóle nie otrzymamy zamówionego towaru. Żaden biznes nie sprzedaje poniżej cen, jakie musi sam zapłacić u producenta w sklepie.
  • Sprawdzić komentarze i opinie o sprzedawcy oraz oferowanych przez niego produktach. Często bywa, że  komentarze są generowane przez samego sprzedawcę.
  • Sprawdzić jak długo prowadzona jest działalność takiego sklepu i czy osoba ta jest zarejestrowana. 
  • Zwrócić uwagę na dane kontaktowe, które podała firma czy sprzedawca. Jeśli masz wątpliwość zadzwoń. Fałszywe sklepy internetowe rzadko prowadzą telefoniczną obsługę klienta.  
  • Sprawdzić czy sklep internetowy, tak jak każda inna firma, posiada numer telefonu stacjonarnego, adres a także  inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, m.in. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. 
  • Zapoznać się z regulaminem sprzedawcy. 
  • Zastanowić się nad formą płatności za produkt. Sprawdzić czy sprzedawca daje możliwość płatności przy odbiorze. To nie tylko bezpieczna forma płatności, ale przy odbiorze przesyłki kurierskiej istnieje możliwość sprawdzenia towaru. W przypadku ujawnienia oszustwa np., gdy towar jest niezgodny z zamówieniem, można spisać protokół i zawiadomić o tym fakcie policję. W sytuacji płatności przelewem, skorzystaj z uznanych portali płatniczych. Przed potwierdzeniem przelewu sprawdzaj czy numer rachunku jest taki sam jak nr rachunku na zamówieniu.

Jeśli mimo zachowania powyższych środków ostrożności, zostałeś oszukany (nie otrzymałeś zamówionego towaru lub jest on niezgodny z zamówieniem), to poinformuj o tym fakcie administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu, a w szczególności zachowaj dokumentację związaną z realizowaną przez ciebie transakcją np. dowód przelewu na konto bankowe i korespondencję mailową. Zgłoś się również do najbliższej jednostki Policji. Pamiętaj nie ma znaczenia kwota na jaką zostałeś oszukany - takich osób może być wiele! 

Powrót na górę strony